Zdraví, rodina, vztahy

Vyšší věk je velmi často spojen s omezením hybnosti. Rozhodně to však neznamená, že by měli vaši blízcí rezignovat na pravidelný pohyb. Ten je důležitý v každém věku pro udržením kondice a soběstačnosti. 

Domácí cvičení

V první řadě je důležitý vhodný výběr cvičení, který zohlední bolavé klouby či jiná omezení. Zaměřen by měl být hlavně na posílení pohybového aparátu. Ideální jsou procházky, práce na zahradě, jóga nebo speciální posilovací cvičení v pomalém tempu. 

Pokud si nevíte rady, a potřebovali byste cviky ukázat či zasvětit do jejich správného provedení, je vhodné alespoň zpočátku spolupracovat s rehabilitační sestrou, která vašim blízkým pomůže se ve cvičení lépe zorientovat.   

Trénink urychlí návrat k běžným činnostem  

V určitých stavech, např. po operaci nebo delším upoutání na lůžko, bude nutné nacvičit i běžné věci jako je chůze nebo koupání, aby vaši blízcí získali ztracenou jistotu a předešli nepříjemným pádům.  

Také správné používání kompenzačních pomůcek je potřeba zpočátku nacvičit. Pohyb na vozíku není tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Půjčení pomůcek i základní nácvik vám zprostředkují specializované půjčovny. 

Pasivní cvičení a prevence proleženin 

Pasivní cvičení je pohybu, který za pacienta vykonává jiná osoba či speciální přístroj.  

Dopomoc při pasivním cvičení vnímá každý člověk jinak. Pro někoho znamená příjemný kontakt a pocit starostlivosti. Pro dalšího může znamenat nepříjemné prolomení osobní zóny, kdy mnohem lépe snáší „cizího“ ošetřovatele-specialistu než někoho z rodiny. 

Pokud je váš senior upoután na lůžko, je také důležité předcházet proleženinám. Ve vysokém věku se špatně hojí a mohou zkomplikovat zdravotní stav.