Klienti Úřadu práce ČR od 1. července nově nemusí u žádostí o příspěvek na bydlení povinně dokládat své náklady na energie. Stačí, aby úřadu dali souhlas a ten si tyto informace opatří sám od dodavatelů. Cílem je zjednodušit přístup k službám klientům, kteří se ocitli v těžké životní situaci a potřebují pomoc.

„Klientům jsme slíbili zjednodušení celého systému a postupnou optimalizaci Úřadu práce. V rámci měření kvality a dostupnosti našich služeb jsme zjistili, že pro žadatele bývá často problém s dokládáním potřebných dokumentů, jako jsou právě třeba náklady na energie. Nyní pokud si klient nebude jistý, může dát souhlas Úřadu práce, aby si jeho náklady zjistil od dodavatele sám. Je to další krok k tomu udělat pomoc dostupnější,“ popsal ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Má to ovšem svá pravidla:
- Je potřeba ÚP udělit souhlas, bez něj to nepůjde (lze v Klientské zóně Jenda nebo při osobním podání na pobočce Úřadu práce)
- Stačí když v žádosti klient uvede své(ho) dodavatele energií a čísla odběrných míst (EAN – elektřina / EIC - plyn) a o nic dalšího se již nemusí starat
- Smlouva s poskytovatelem energií musí být psána na žadatele nebo jinou společně posuzovanou osobu
Žadatel může samozřejmě doložit potvrzení o nákladech i sám, jako tomu bylo dosud.
„Našim cílem je snižovat administrativní zátěž klientů. Příspěvek na bydlení pobírá aktuálně zhruba 280 tisíc domácností. Ty musí pravidelně dokládat své náklady na energie, což je často náročné nejen pro ně, ale také pro zpracování ze strany úřadu. Snažíme se jim vyjít vstříc a zároveň snížit chybovost z přepisování čísel. Počítáme i se situací, kdy se nám informace o nákladech od dodavatelů z různých důvodů nepodaří získat. V takovém případě klienti nemusí mít strach, že by třeba kvůli prodlení nedostali dávku vyplacenou včas. Pokud by se stalo, že náklady od dodavatele neobdržíme, vyzveme včas žadatele, aby je doložil on,“ vysvětlil vrchní ředitel sekce Informačních technologií Karel Trpkoš.
Zdroj: www.mpsv.cz