V novém článku od naší psycholožky se dozvíte, jak posílit svoji psychiku v náročné životní situaci. Čtěte zde.

Jen málokdo z nás si dovedl reálně představit, že by taková situace, jaká právě panuje vzhledem k pandemii koronaviru, mohla nastat. Nedej bože, že by se mohla týkat přímo nás. Je to pro všechny náročné. A je proto velmi důležité starat se nejen o své fyzické zdraví, ale i o to psychické. Pro naši psychiku je tohle velká zátěžová zkouška a my bychom Vám rádi dali několik konkrétních rad, jak se o své psychické zdraví v této době postarat. Protože to, jak se cítíme psychicky, má velký dopad na to, jak se cítíme fyzicky a jak se dokážeme s různými neduhy poprat.

 

  • Bát se je normální. Každého občas přepadne strach. Nevyzpytatelná nemoc, hodně zákazů a nařízení, všechno se rychle mění, často nemáme na blízku svou rodinu. Není třeba se za pocit strachu stydět, naopak je to logická reakce Vašeho těla. Zkuste o svých pocitech mluvit s ostatními. Uleví se Vám už jen tím, že je budete sdílet a zřejmě zjistíte, že Vaši blízcí mají podobné pocity.
     
  • Vyberte si zdroj informací, kterému věříte. Informací i různých informačních kanálů je obrovské množství a člověk se v nich může snadno ztratit. Vyberte si jeden až dva zdroje informací o současné situaci, kterým věříte a ostatní nesledujte. Pokud byste celý den sledovali zprávy a informace o koronaviru, bude pro Vás mnohem těžší bránit se úzkostem a strachu. Naopak zařaďte do svého dne i jiné informace. Vyhledejte si nové - o věcech, které Vás těší a zajímají.
  • Nebuďte sami. Pokud to jen trochu jde, spojte se svými blízkými, se kterými se nemůžete vidět, prostřednictvím moderních technologií. Není to stejné jako být u sebe, ale je to o mnoho lepší než nic. Jestli nemáte komu zavolat, tak můžete využít třeba některé z linek pro seniory. Elpida800 200 007, každý den 08.00 – 20.00, zdarma, Život 90800 160 166, nonstop, zdarma.
     
  • Nastavte si nový režim. Pro každého z nás je důležité mít ve dnech určitý řád a mnohým z nás se běžný den, jak ho známe, vlivem karantény rozpadl. Je proto nutné najít si nový řád, který bude odpovídat Vašim aktuálním silám. Samozřejmě ho můžete časem měnit podle toho, jak se bude vyvíjet situace. Struktura dne nám významně pomáhá při zachování duševního zdraví i udržení návyků, které budeme potřebovat, až se situace vrátí do normálu.
     
  • Nezapomeňte na to, co Vás baví. V těžkých chvílích je o to důležitější nezapomenout na své koníčky. Ty nám totiž pomáhají navozovat příjemné pocity a na chvíli nemyslet na realitu okolo. A to je při aktuálním dění naprosto nezbytné. Jestli se některým svým zálibám vzhledem k omezením nemůžete věnovat, zkuste zapátrat v paměti, co jiného Vás kdy v životě bavilo. Oživte koníčky, na které už jste skoro zapomněli.
     
  • Udělejte si každý den radost. Nemusí to být nic velkého. Spíš si zkusme ty drobné radosti uvědomovat. Dobrou kávu, poslech rozhlasové hry, nový květ na oblíbené rostlině, přečtená kniha nebo bezvadný telefonát s dětmi nebo kamarádkou.

 

Myslíme na Vás, držte se a pokud budete potřebovat, neváhejte se na nás obrátit,

Mgr. et Mgr. Tereza Brunerová