Chybí vám nálada a energie cokoli dělat? Na vině může být nedostatek světla, které k životu nutně potřebujeme. O tom, jak je světlo dobrým pomocníkem proti úzkosti, stresu a může přispět k udržení psychické pohody - čtěte zde.

Světlo = dobrý pomocník proti úzkosti a stresu

Míváte v zimních a jarních měsících pocit, že vám chybí nálada a energie cokoli dělat? Na vině může být nedostatek světla, které k životu nutně potřebujeme. A to nejen k životu, ale také k udržení psychické pohody. Vedle procházek na sluníčku, pokud aspoň na chvíli vysvitne, je stejně důležité dopřát správné světlo i našemu domovu.

Hledá se hormon štěstí

Ne nadarmo naše babičky říkávaly, že kam nechodí slunce, tam chodí lékař. Za pravdu jim ostatně dávají i vědci, kteří pro tento jev mají jasné vysvětlení. Za vším stojí látka serotonin, respektive její snížená produkce způsobená dlouhodobým nedostatkem denního světla. Serotonin, neboli hormon štěstí, ovlivňuje naše myšlení, kreativitu, výkonnost i schopnost soustředění.

K čemu vede nedostatek serotoninu

·       skleslost, únava, snížená aktivita

·       problémy se zvládáním stresových situací

·       pocity úzkosti, či dokonce depresivní stavy

·       zvýšená chuť na sladké a sklony k přejídání

·       únava očí, zhoršení ostrosti vidění

·       nedostatečné vstřebávání vápníku, které má negativní vliv na kosti a chrup

·       nedostatečná syntéza vitaminů A a D

Potíž je v tom, že přirozeného světla se nám často ani na počátku jara nedostává tolik, kolik potřebujeme. Nezbývá tedy, než si ho domů přivést jinak. Poradíme vám, jak na to.

Osvětlení ve správném spektru barev   

Není světlo jako světlo. Jak už víme, zimní splín je způsoben nedostatkem denního světla, takže ho vyřeší jen světlo, které se tomu dennímu co nejvíce podobá. Pomocníkem jsou tzv. plnospektrální žárovky, které využívají vyváženého barevného spektra. To je důležité pro zdraví očí i pro naši celkovou pohodu. I když o tom nevíme, naše tělo na každou složku barevného spektra nějak reaguje. Například modrá složka světla má pozitivní dopad na únavu a používá se i při léčbě depresí, jenže právě ta v běžných žárovkách prakticky chybí.

Markéta Witoszová, energetická analytička srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, vysvětluje: „Plnospektrální žárovky běžně seženete v hobby marketech, i když jejich pořizovací cena, zhruba od 150 Kč za kus, je samozřejmě vyšší než u těch běžných. Na druhou stranu jsou úsporné a mají dlouhou životnost.”

Při výběru správné žárovky je třeba sledovat dvě základní hodnoty. První z nich je hodnota označená CRI nebo Ra (Index podání barev), která v procentech vyjadřuje podobnost slunečnímu světlu. Čím vyšší je tato hodnota, tím lépe pro vás. Pro vaši představu, CRI = 100 odpovídá jasnému dennímu světlu. „Tuto hodnotu ale výrobci nemusí povinně uvádět. Pokud ji tedy na výrobku nenajdete, bude mít pravděpodobně nižší CRI,” vysvětluje Witoszová.  

Druhým údajem, který je dobré znát, je teplota světla, která se uvádí v Kelvinech (K). „Pokud je vaším cílem navodit si doma co nejvěrnější denní světlo, měli byste volit žárovky s barevnou teplotou mezi 4 000 až 6 500 Kelviny,” doporučuje Markéta Witoszová.

Dostatečně osvětlený domov

Jak moc doma používáte osvětlení? Pokud snídáte při světle lampičky, hlavní světlo zapínáte jen na chvíli a večer si svítíte televizí, svému tělu vůbec nepomáháte. Pokuste se tedy domov co nejvíc projasnit. Rozsviťte si hlavní světlo hned, jakmile se po probuzení trochu rozkoukáte. Totéž zopakujte během snídaně a také v koupelně.

LED žárovky – úsporné, přesto účinné

Vysokého účtu za elektřinu se určitě bát nemusíte, pokud použijete LED žárovky, které už dnes seženete i v běžném supermarketu. „LED žárovky mají oproti klasickým žárovkám až 7krát nižší spotřebu elektřiny. Je to tím, že při svícení nevydávají téměř žádné teplo. Náklady na provoz jedné LEDky jsou tak až o 90 % nižší,“ vysvětluje Markéta Witoszová z Ušetřeno.cz. Klasické wolframové žárovky byly už v roce 2009 zakázány kvůli nízké účinnosti. Na světlo totiž dokážou přeměnit pouze 5 až 8 % přijaté energie, zbytek převedou na teplo. Oproti nim mají LED žárovky extrémně dlouhou životnost. Udává se přibližně 30 000 až 50 000 hodin svícení, což odpovídá 24 letům v případě, že byste svítili asi 6 hodin denně.

Domácí slunce

Další možností jsou speciální lampy či svítidla, která napodobují sluneční svit. Tzv. simulátory slunce jsou přímo určené pro fototerapii, která se doporučuje nejen při zimní skleslé náladě, ale i při mnohých nemocech a zdravotních poruchách. Jsou stmívatelné, takže například umí simulovat východ slunce, aby se vám ráno lépe vstávalo. Seženete je na internetu a ve specializovaných obchodech, kde vám také poradí se všemi jejich funkcemi. Vyrábějí se v mnoha tvarech a úpravách, takže se mohou stát i pěkným interiérovým doplňkem.

Tereza Kunová
Ušetřeno.cz